YAYINLARI KULLANIRKEN
UYGULANACAK YÖNTEMLER – II
MASAL OKUMA
Çocuklara masal okuma, okul öncesinde en çok kullanılan
yöntemdir. Evde başlayan bu etkinlik, ana sınıfında da öğretmen tarafından
sürdürülür. Bunda okul öncesi dönemi içine alan “masal çağı” nitelemesinin de
rolü vardır. Masal okumanın çocuğun bilinçaltına ileti gönderme işlevi
unutulmamalıdır. Seçimini iyiden ve doğrudan yana yapma bilinci masallarla
oluşturulur.
Öğretmenler,
öğrencilerine her gün bir masal okuyarak onların dil, duygu, düşünce ve sosyal
gelişimine yardımcı olmalıdırlar.
Öğrencilerin hayal
gücü ve ana dili kullanma becerileri ortaya koymaları için öykü tamamlama
yönteminden yararlanılır.
ÖYKÜ TAMAMLAMA
Öğrencilerin hayal gücünü kullanmaları ve ana dilini
kullanma becerisini ortaya koymaları için öykü tamamlama yönteminden
yararlanılır. Öğrenci düzeyine uygun olarak seçilen bir metin, belli bir bölüme
kadar okunur. Yarım bırakılan metnin devamını öğrencilerin sözel olarak
getirmeleri ve öyküyü tamamlamaları istenir. Bu etkinlik, öğretmenin öyküyü
başlatan bir cümle söylemesi, öğrencilerin sıra ile birer cümle kurarak öyküyü
geliştirip tamamlamaları biçiminde de uygulanır. Öykü tamamlamadan daha
kapsamlıdır ve “öykü oluşturma etkinliği” olarak tanımlanır. Aşağıdaki metni
uygun gördüğümüz bir yerde kesiniz. Devamını öğrencilerin getirmesini isteyiniz;
ÖYKÜ CANLANDIRMA
Öğretmen tarafından okunan bir öyküyü öğrencilerin rol
yaparak canlandırması yöntemidir. Öğrencilerde özgüveni geliştiren bu yöntemde
öğretmen gerekli görürse metni iki üç kez okuyabilir. Bu, metnin ezberlenmesi
için değil, anlaşılması için önemlidir.
Öykü canlandırma,
öğretmen tarafından okunan bir öyküyü öğrencilerin rol yaparak canlandırması
yöntemidir.
Öğretmen öykü de rol
de alabilir.Bu da çocuğun motivesini arttırır.Öğrenci öyküyü ezbere bilmesi gerekmez.Dinledikleri
öyküyü bellekleri kaldığı kadar doğaçlamada yapabilir.
ÖYKÜ RESİMLEME
Okul öncesi /anaokulu/anasınıfı öğrencileri duygularını
resim yoluyla ifade etmekten hoşlanırlar. Dinledikleri metinleri resimlemek de
onlar için eğlenceli bir etkinliktir. Bu, soyut olanın somut hâle gelmesidir.
Bir başka deyişle, işitsel yoldan alıcıya ulaşan bir metnin görsellik
kazanmasıdır.
ŞİİR RESİMLEME
Metin resimleme
yönteminde şiirler de rahatlıkla kullanılabilir. Ancak dikkat edilmesi gereken
nokta, resmi çizilecek şiirin görsel nitelikler taşımasıdır.
Şiir resimlemede
dikkat edilmesi gereken nokta, resmi çizilecek şiirin görsel nitelikler
taşımasıdır.
Öğrencilere bir şiir
okunur ve öğrencilerin şiirden hareketle hissettiklerini ve düşündüklerini
resim aracılığıyla ifade etmeleri istenir.
KONU ÖZETİ
•Okul öncesine yönelik yayınları kullanırken masal okuma,
öykü tamamlama, öykü canlandırma, öykü resimleme ve şiir resimleme gibi
yöntemlere başvurulur. Masal okuma, evde başlayıp okulda devam ettirilmesi
gereken bir etkinliktir. Masal okuma, çocukta dinleme ve konuşma becerisinin
gelişimine katkıda bulunur. Öykü tamamlama yöntemi öğrencilerin hayal güçlerini
kullanmalarını, dili kullanma becerilerini sergilemelerini sağlar. Öykü
canlandırma, öğretmen tarafından okunan metnin öğrencilerin üstlendiği rollerle
temsil edilmesidir. Öykü resimleme, işitsel yolla öğrenciye ulaşan bir metnin
öğrenci tarafından görsel hâle getirilmesidir. Şiir resimleme ise görsel nitelikler
taşıyan lirik metinlerde dile getirilen duygu, düşünce, durum ve olayların
resminin çizilmesidir. Resimleme, süsleme amaçlı olabileceği gibi açıklama ya
da tamamlama amaçlı da olabilir. Öğrencilerde estetik beğeniyi geliştirir.
Hiç yorum yok :
Yorum Gönder