YAYINLARI KULLANIRKEN
UYGULANACAK YÖNTEMLER
Yazılı metinler, edebî türlerin kitaba dönüşmüş
örnekleridir. Masal, öykü (hikâye), şiir, deneme, gezi yazısı gibi türlerde
yazılmış metinlerin aile bireyleri ya da öğretmenler tarafından çocuklara
okunması, öğrencileri edebiyatla buluşturma anlamı taşır. Böylece öğrencilerin;
• Ana dili öğrenme alanlarından ilk ikisi olan dinleme ve
konuşma becerileri geliştirilir.
• Hayal gücü zenginleştirilir.
• Olaylar ve kavramlar arasında ilişkiler kurmaları ve
karşılaştırmalar yapmaları sağlanır.
• Hayatı ve evreni tanımalarına ortam hazırlanır.
Sözlü anlatma,
çocukla / öğrenciyle göz teması kurma imkânı sağladığı için daha etkilidir.
Çocuklara masal okuma, iki yaşlarında başlayan bir
etkinliktir. Masallar, dinleme ve konuşma becerisini geliştirmesi yanında hayal
gücünü zenginleştirmesi bakımından da önemlidi Sözlü anlatma,
çocukla/öğrenciyle göz teması kurma imkânı sağladığı için daha etkilidir. Anne
babalar çocuklara, öğretmenler öğrencilere aktarmayı düşürdükleri masal ya da
kısa öyküleri mümkünse önceden okuyup belleğine kaydetmeli ve anlatım yöntemini
kullanarak öğrencilere sunmalıdırlar. Kitaptan okuma yöntemi ikinci derecede
tercih edilmelidir. Unutulan yerler, anlatıcının hayal gücüyle doldurulabilir.
ROL YAPMA
Bir insanı, bir
canlıyı, hatta bir eşyayı canlandırarak anlatma yöntemidir. Yaparak yaşayarak
anlama ve öğrenme imkânı sunar. Canlandırılan role uyum göstermek için mümkünse
kostüm, makyaj, aksesuar gibi ögelerden de yararlanılabilir.
Anne baba ya da
öğretmen tarafından okunan bir olay metni, ezberlenmeksizin, bellekte yer
ettiği kadarıyla, doğaçlamalarla tamamlanarak canlandırılır.
Bir hikâye ya da
masal özel olarak hazırlanan kuklalar aracılığıyla oynanır. Bir perdeye ihtiyaç
duyulmadan gerçekleştirildiği için kukla tiyatrosundan farklıdır.
KUKLALARLA ANLATIM
Olayı metinleri
kuklalara kişilik vererek canlandırılabilir. Bir öykü ya da masal, özel olarak
hazırlanan kuklalar aracılığıyla oynanır. Bir perdeye ihtiyaç duyulmadan
gerçekleştirildiği için kukla tiyatrosundan farklıdır. Karton ya da kumaştan
yapılmış, el ve parmakla oynatılabilen kuklalar, metinlere görsellik
kazandırmaya yarar.
Kukla, okul öncesi
öğrencilerinin en çok sevdiği anlatım yöntemidir.
ŞİİR KOROSU
Bir metni toplu
olarak seslendirme anlamı taşır. Bir grubun üyesi olmak, eş zamanlı bir
etkinliğe katılmak, birlikte iş görebilmek, grup çalışmalarına uyum göstermek
gibi yararlar sağlar.
Şiir korosu; bir
grubun üyesi olmak, eş zamanlı bir etkinliğe katılmak, birlikte iş görebilmek,
grup çalışmalarına uyum göstermek gibi yararlar sağlar.
ŞİİR EZBERLEME
Şiir ezberleme, öğrencilerde ana dili zevkini geliştirmesi
yanında onlara Türkçenin incelik ve güzelliğini keşfettirmesi bakımından da
önemlidir. Şiir, öğrencilere sözcüklerin yan ve mecaz anlamlarını da sezdirir.
Ses ve ritim algısını geliştirir. Belleklerini güçlendirir.
Şiir ezberleme,
öğrencilerde ana dili zevkini geliştirmesi yanında onlara Türkçenin incelik ve
güzelliğini keşfettirmesi bakımından da önemlidir.
KONU ÖZETİ
•Okul öncesine yönelik basılı yayınlar boyama kitapları,
resimli kitaplar, sesli ve müzikli kitaplardan oluşur. Masal, öykü, şiir,
deneme vb. türlerde yazılmış metinlerin öğrencilere okunması, onların edebiyatla
buluşmalarını sağlar. Bu, öğrencilerin dinleme ve konuşma becerilerini
geliştirir, hayal güçlerini zenginleştirir, olaylar ve kavramlar arasında
ilişki kurmalarını sağlar, hayatı ve evreni tanımalarına ortam hazırlar.
•Metinlerin öğrencilere sunulmasında sözlü anlatım, rol yapma, kuklalarla
anlatım, şiir korosu, şiir ezberleme, hikâye kartları ile anlatım gibi
yöntemler kullanılır. •Metninin türüne ve özelliğine göre yöntem seçilir.
•Öğrencilere sunulacak metin, olay metni ise canlandırma yöntemi en etkili
yöntemler arasındadır. Olay metinlerinin sözlü anlatım, hikâye kartlarıyla
anlatma gibi yöntemlerle de öğrencilere sunulması mümkündür. Lirik metinlerin
ise kimi bölümlerin solo, kimi bölümlerin koro ile seslendirildiği şiir korosu
yöntemiyle sunulması yararlıdır. Öğrencilere şiir ezberletilmesi de öğrencilere
ana dilinin zenginliklerini, inceliklerini keşfettirir, onlara şiir zevki
kazandırır.
Hiç yorum yok :
Yorum Gönder